Saturday 24 April 2010

Bengkel Sukarelawan Muda '10

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, setelah seminggu tidak menulis untuk post yang terbaru blog ini, saya telah diberi kekuatan untuk menulis lagi.. Untuk istiqamah dalam penulisan blog sangat memerlukan mujahadah yang tinggi.. Bukan sekadar mengisi masa lapang yang ada, tetapi juga mengejar matlamat yang utama, iaitu memperoleh redha Allah S.W.T...

Pada 16-18 April 2010, Kesatuan Pelajar Islam Johor (KPIJ) telah mengadakan Bengkel Sukarelawan Muda (BEST ’10).. Bertempat di Kompleks Belia dan Sukan Johor, Larkin, Johor Bahru, berdekatan Terminal Bas Larkin atau Larkin Sentral.. Program ini berobjektifkan pendedahan kepada anak-anak muda belia kepada aktiviti-aktiviti sukarelawan dan kesedaran tentang tanggungjawab mereka sebagai belia Islam kepada masyarakat.. Sasaran utama peserta-peserta adalah dalam kalangan pelajar-pelajar lepasan SPM, STPM dan STAM.. Saya telah diberikan amanah oleh abang-abang dan kakak-kakak KPIJ sebagai fasilitator.. Rasa teruja dan gembira serta gementar bercampur-baur dalam hati.. Mungkin kerana keterujaan untuk menambah ikatan ukhuwah sebagai saudara yang belum pernah berjumpa terutama adik-adik.. Mungkin juga kerana rasa berat amanah yang akan dipikul sebagai seorang naqib.. Tetapi, dikuatkan semangat juga demi mengajak adik-adik ke arah kebaikan..

Bertolak dari rumah bersama Khairul Mohd Amir (KMA) bersama-sama pada hari Khamis malam.. KMA juga adalah salah seorang naqib yang telah dipertanggungjawabkan untuk menjaga adik-adik.. Destinasi kami pada malam itu ialah Mustika Embun, Sekretariat KPIJ untuk membincangkan modul-modul dan pengisian yang akan dibawa dalam Latihan Dalam Kumpulan (LDK) bersama naqib-naqib dan naqibah-naqibah yang lain.. Alhamdulillah, perbincangan telah berjalan lancar..

Apabila ingin menjalankan sesuatu kebaikan, kita takkan terlepas daripada ujianNya.. Begitu juga kami.. Pihak pengurusan Kompleks Belia dan Sukan tidak membenarkan kami membawa makanan daripada luar kerana telah ditetapkan dalam peraturan kompleks.. Pada Jumaat petang, semasa sesi pendaftaran, kami mencari-cari tempat berdekatan untuk kami mengisi perut yang sudah mula berkeroncong.. Lama juga kami mencari, ditambah pula pada waktu itu, hujan lebat menerjah bumi Larkin.. Akhirnya, kami diberi kemudahan olehNya untuk menjalankan misi ‘mengisi perut’ di sebuah kawasan masjid.. Huhuhu.. Kak Far bersusah payah memerah idea untuk memikirkan plan B untuk para peserta dan urusetia menjamu selera.. Alhamdulillah, akhirnya Allah melembutkan hati-hati mereka untuk membenarkan kami makan di dalam kawasan kompleks tersebut dengan syarat menjaga kebersihan.. ^_^

Setelah majlis perasmian, naqib-naqib diberikan setiap seorang satu kumpulan seperti yang kami sedia maklum.. Saya telah terpilih untuk memandu adik-adik kumpulan 1.. Pada malam itu, kami telah berta’aruf sesama kami dengan cara yang interaktif.. Pertemuan malam itu telah membibitkan rasa sayang saya kepada adik-adik.. Teringat kepada firman Allah, “sesungguhnya orang Mukmin itu bersaudara..”.. 3 orang lelaki dan 8 orang perempuan.. 6 orang daripada mereka merupakan pelajar SMA Bugisiah, Tampok..

Setip peserta juga telah diberikan tugasan untuk menemubual dua orang responden di Terminal Bas Larkin dan di Larkin Perdana.. Isu yang telah disentuh ialah pandangan orang awam tentang kes-kes buang bayi.. Maklumlah, kejadian buang bayi semakin meningkat di negara kita pada waktu ini.. Sehinggakan persidangan meja bulat telah diadakan bagi membincangkan masalah ini.. Pelbagai ragam adik-adik dan responden-responden telah kami lihat.. Ada yang menemubual golongan ‘orang lama’ seperti mendengar ceramah daripada mereka sehingga mengambil masa yang agak lama.. Ada juga yang menemubual pendatang iaitu warga Nepal yang tidak ambil tahu langsung tentang hal sebegini.. Kebanyakan adik-adik mendapat reaksi yang positif daripada responden-responden mereka.. Alhamdulillah..

Setiap LDK yang dijalankan berlangsung dengan tautan kasih sayang sebagai tanda persaudaraan.. Saya telah menggunakan pendekatan yang memerlukan semua untuk memberikan idea dan pendapat.. Pada awalnya, ramai adik-adik ni yang malu untuk memberikan buah fikiran dalam perbincangan dan aktiviti.. Lama-kelamaan, mereka mula menunjukkan reaksi yang positif.. Masing-masing mula berani untuk bersuara menyatakan pendirian dan pendapat mereka.. Syabas adik-adik!

Abang Fuad sayang kamu semua.. InsyaAllah, abang akan follow-up kalian melalui doa dan sebagainya.. InsyaAllah.. Kalian memang sporting.. Amira, Suhadah, Fahmi, Aini, Najihah, Nabilah, Marisa,Farahanim, Faiz, Ridhwan, dan Razak.. Sayang kalian! Semoga kita bersama-sama dalam perjuangan memperoleh redhaNya.. >_<


"Ya Allah, Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihani-Mu, bertemu dan patuh perintah-Mu, bersatu memikul beban dakwah-Mu..

Hati-hati ini telah mengikat janji-janji setia untuk berdaulat dan menyokong syariat-Mu..

Maka, eratkanlah Ya Allah akan ikatannya..

Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini..

Tunjuklah kepada hati-hati ini jalan-Nya yang sebenar..

Penuhkanlah hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap..

Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman dan keindahan tawakal kepada-Mu..

Hidup suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat tentang-Mu..

Matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada' dalam perjuangan agama-Mu..

Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong..

Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini..

Amin.."

4 comments:

zero.1 percent of me said...

syafuad! bile nk ajar adik mu ni yg ensome?? duk ajar diorg jer...xnk kawan

sYaFuaD said...

Hensem ke? Huhu.. Abgmu ni lg hensem.. >_<

DAKWATUNNISA said...

Alhamdulillah,masa lapang yang dimiliki dimanfaatkan dengan aktiviti yang berfaedah. Teruskan.

sYaFuaD said...

Alhamdulillah.. Selagi diberi kelapangan, selagi itulah dpt turut serta dalam program sebegini.. Ingat 5 perkara sblm 5 prkara.. Antaranya, masa lapang sblm sempit..

Related Posts with Thumbnails