Monday, 22 March 2010

I Luv U All!


Para menantu , yaie dan nyaie..


Yaie, Nyaie dan Anak2.
.

Adik,Kak Ieda n Me ..

My family..

Assalamualaikum.. Salam 1 Muslim..

Gambar ini diambil pada Hari Raya Aidilfitri pada tahun lepas.. Kami bergambar setelah sesi bermaafan di pagi Hari Raya.. ini bukan di rumahku, tapi di kampung halamanku yg tercinta.. Kat kampung memang tempat yang sangat nyaman pada waktu pagi.. Huhu.. letaknya di Kg. Parit Khalid, Ayer Hitam, Batu Pahat, Johor.. Ayer Hitam ni terkenal dengan pekannya yang mmpunyai pasar pasu dan keropok yg bermacam-macam jenis..
Ni bukan kampung sebelah ayah, tetapi sebelah mak.. Kawasan ni, majoriti org Jawa.. Termasuklah mak aku.. Aku faham la sket2 bahasa Jawa ni.. Aku belajar drpd mak.. Kampung sebelah ayah pula terletak di Benut, Pontian, Johor.. Kat situ majoriti orang Bugis..

Kat kampung Hari Raya memang best sebab meriah.. Hari Raya kedua, baraan dah mula.. Baraan ni cam ziarah rumah ke rumah.. Biasanya, ada 2 kumpulan.. Lelaki dan wanita.. Ramai2 konvoi naik moto time tu.. Best duk kat Johor ni.. Huhu.. Pada kebiasaannya, kami sekeluarga akan ziarah nenek2 dan datuk2 saudara pada raya pertama dan kedua.. Alhamdulillah, kami dapat merapatkan hubungan silaturrahim dengan keluarga2 adik-beradik datuk dan nenek.. Rumah diorang dekat2 je.. Kami orang Jawa, memanggil nenek kami dengan 'nyaie'' dan atuk dengan 'yaie'.. Haa.. Best, kan?

Sebenarnya, Hari Raya yang lepas, adalah Raya yang paling suram dan sedih untuk diriku.. Andai Hari Raya yang sebelumnya kami masih boleh bergambar dengan abah, tapi Hari Raya kali ni, tak dapat lagi kami bergambar bersamanya.. Kalau diperhatikan, muka aku agak sedih.. Mana taknya kami tak dapat lagi menyambut Hari Raya dengan abah.. Kalau nak tau, aku tak beli baju raya pun masa tu, tu baju raya yang lepas.. Sebenarnya, aku masih dalam kesedihan.. Lagi2 pertama kali beraya tanpa abah.. Mood raya langsung tak singgah di hati aku.. Tapi, aku cuba untuk melupakan sekejap kesedihanku waktu tu.. Sebab kena marah ngan mak aku.. Mak cakap, " kalau sedih, abah dalam kubur nanti pun sedih.." Aku tak nak lah mak aku sedih, sebab tengok aku sedih.. Terpaksa lah waktu tu aku cuba sedaya-upaya melupakan segala kesedihan aku..
Aku ingat lagi, pada raya tahun sebelumnya, abah peluk aku sekuat-kuatnya semasa sesi bermaafan.. Abah memelukku sambil berkata, "maafkan abah, abah sayang Ad..Belajar betul2 ea.." Aku pun pelik juga sebab raya2 sebelumnya, tak pernah kurasa abah kata seserius tu dan memeluk aku ngan kuat sangat.. Rupanya tu petanda Raya terakhir kami bersama.. Ad sayang abah jugak.. Ad doakan abah tenang di sana.. Amin..

4 comments:

sYaFuaD said...

=P

marzuqi said...

mari bertaaruf..ni time raya ker?ape2 pun kongsilah pengalaman yg berlapis2 tu kat sume..=)

inniiuhibbullah said...

wah..muke sume sepesen..huhu..

sYaFuaD said...

Kak is: Apelah, xkn sume muka jao2..
Tq 4 viewing my blog.. Ziarah la lg len kali, k.. =)

Marzuqi: InsyaAllah, t aku edit blik.. Tq 4 ur suggestion.. =P

Related Posts with Thumbnails