Sunday 21 March 2010

Tak Kenal, Maka Ta'aruf


Assalamualaikum..
Orang kata, 'tak kenal, maka tak cinta'.. Tapi, di CFS IIUM Petaling Jaya, aku diperkenalkan dengan, 'tak kenal, maka ta'aruf'.. Betul jugak, sesuatu tindakan perlu untuk menjayakan sesuatu perkara.. Jadi, kalau kita tak berkenalan, Camne orang lain nak kenal kita, kan?

"Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, oleh kerana itu damaikanlah antara kedua saudara kalian dan bertakwalah kepada Allah supaya kalian mendapat rahmat." (Surah al-Hujraat: 10)

Betul3! (dengan nada Upin Ipin).. Kita semua kaum muslimin adalah bersaudara.. Tak kiralah anda keturunan India, Cina, Semai, Jawa, Bugis atau Omputeh.. Apabila hidup kita, iaitu aqidah kita berpaksikan kalimah Thoiyibah, "Lailahaillallah, Muhammadurrasulullah", kita adalah bersaudara seaqidah.. Ataupun, dalam English disebut 'brotherhood'..

Ingin kuperkenalkan siapa diriku pada kali ini.. Harapanku, agar saudara-saudaraku dapat mengenaliku dengan lebih mendalam supaya ukuwwah antara kita dapat dipererat.. InsyaAllah..

Diputerakan pada tanggal 22 April 1991, bertempat di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru.. Nama yang penat lelah difikirkan oleh orang tuaku, dulu, kini dan selamanya, Mohamad Syafuad dikurniakan kepadaku.. Alhamdulillah.. Diberikan nikmat akal yang waras, pancaindera yang mencukupi, aku rasa terlalu bersyukur kepadaNya..

"Dan ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya." (Surah Ibrahim: 34)

Anak ke-3 daripada 4 orang adik beradik, aku rasa bertuah kerana mempunyai seorang kakak, abang dan adik.. Semua orang pun kata begitu..

SK Majidi Bahru menjadi medan aku menuntut ilmu semasa zaman kanak-kanak dahulu.. Indahnya waktu itu.. 5 tahun di sekolah rendah, tidak cukup sebenarnya untuk mencipta memori indah zaman kanak-kanak milo.. Huhu.. I love my school! Hah? Nape 5 tahun je? Huhuhu.. =P ni yang nak cerita ni.. Ingat tak Penilaian Tahap Satu atau PTS? Ala, masa darjah 3.. Cemerlang exam ni, maknanya, sesiapa yang cemerlang tu boleh la lompat darjah ke darjah 5.. Masa tu batch yang lahir 1991, kami adalah batch terakhir yang ambil exam ni.. Hmm.. Di sekolah kami pada waktu itu, 3 orang yang berjaya.. Dan Alhamdulillah, aku adalah antara 3 orang itu.. Perkara yang tak boleh aku lupa waktu tu, aku sekelas dengan 2 orang kakak kepada 2 orang budak kelas aku masa darjah 3.. hahaha.. Naik segan aku masa tu.. Berada di kelas bersama abang2 dan kakak2, aku rasa janggal.. Tapi, lama2 ok.. Sekarang ni pun, aku lebih banyak bergaul dengan akhi2 dan ukhti2 yang lebih tua dari aku.. Tapi, aku tak pernah malu bergaul dengan kawan2 lama yang seumur denganku..

Alhamdulillah, aku dapat melanjutkan pelajaran di SMK Agama Johor Bahru di peringkat menengah.. Berbekalkan keazaman, harapan dan doa ibu bapaku, aku melangkah menempuh kehidupan di SMKAJB dengan penuh semangat dan cita2.. Bermotivasikan sikap ayahku yang tak pernah lelah membanting tulang menyara kami sekeluarga, aku berusaha melakukan yang terbaik dalam setiap peperiksaan dan ujian.. Kerana aku tahu, hidup ini perlukan pengorbanan.. Material dan juga tenaga.. Melangkah ke tingkatan 1, aku belajar banyak perkara.. Tambahan pula pertama kali menjejakkan kaki ke asrama.. Ukhuwwah antara rakan2 batch dan abang2 senior, aku sangat jaga.. Kenangan pahit dan manis, usah dinafikan.. Banyak.. Tanyalah sesape, setiap orang mesti akan katakan bahawa zaman2 sekolah dahulu memang tak boleh dilupakan.. Bila sahaja tempoh berada di sekolah tamat, semua akan merinduinya apabila mengenangkan kembali.. Rasa macam sekejap je.. Maklumlah, kehidupan..

Kuew teow goreng, kegemaranku.. Aku dah kira jadi pakar lah kiranya.. Boleh bandingkan antara kuew teow goreng yang aku makan, mana yang ok dan yang sangat sedap.. Alamak! Rindu pulak kat kuew teow goreng E-cafe kat UIA PJ.. Huhu.. Air pulak, Nescafe dan air kosong.. Especially, Nescafe ais lah.. =P

Ok.. Masa untuk aku terangkan ciri2 dan sifat2 aku pulak.. Hehehe.. Seganlah pulak tetiba.. Hmm..

Berdasarkan kajian Dr. Fadzilah Kamsah, orang yang lahir bulan April ni:

“Sangat aktif dan dinamik.. Cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal.. Sangat menarik dan pandai manjakan diri.. Punya daya mental yang sangat kuat.. Suka diberi perhatian.. Sangat diplomatik (pandai memujuk ).. Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.. Berani dan tiada perasaan takut.. Suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.. Emosi cepat terusik.. Kecenderungan bersifat dendam.. Agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan.. Kuat daya ingatan.. Gerak hati yang sangat kuat.. Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.. Berpenyakit di sekitar kepala dan dada.. Sangat cemburu..”

Diri aku pula:

*Nak kata aktif, tak sangat lah..

* Pandai memanjakan diri? Aku rasa pun camtu.. Hehe..

* Suka diberi perhatian? Betul..

* Pandai memujuk? Agak la..

* Pengasih, penyayang..

* Emosi cepat terusik.. Selalu gak la berlaku.. =P

* Sangat cemburu? Ikut waktu jugak..

Hah, bayangkanlah diriku ini bagaimana.. Hampir kesemua sifat2 dalam kajian Dr. Fadzilah Kamsah kena dengan sifat semulajadi aku.. Jadi, terimalah daku seadanya.. =)


0 comments:

Related Posts with Thumbnails