Wednesday 29 December 2010

Tatkala Dilanda Musibah..

Ujian..
Ujian..
Ujian..

Semakin tinggi keinginan kita untuk dekat kepada Allah, semakin keraplah kita diuji..
Macam2 ujian yang Dia timpakan..
Itulah hakikat kehidupan..
Allah berfirman dalam Surah al-Baqarah, Ayat 286..
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"


Kadang2 aku rasa lemah..
Kadang2 aku rasa kalah..
Kadang2 aku rasa resah..
Kadang2 aku rasa gelisah..

Semua perasaan itu adalah ujian daripadanya..
Dia berfirman dalam Surah al-Baqarah, Ayat 155..
"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.."
Untuk apa?
"..Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang2 yang sabar"

Subhanallah..
Perlulah bersabar apabila..
Melakukan suruhan Allah..
Meninggalkan laranganNya..
Menerima musibah..

"Ya Allah..
Aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah..
Dan aku berlindung padaMu dari sifat pengecut dan bakhil..
Dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang.."

Kuatkanlah iman aku, Ya Allah..



.: sYaFuaD.YahYa :.
5.30 p.m.
Bilik 1.9
Mahallah Talhah 9
UIAM Kuantan

0 comments:

Related Posts with Thumbnails